Ekadaši vrata – gavēnis

Ekadaši vrata tiek atzīmēta katra lunārā mēneša 11.dienā – gan augošā, gan dilstošā mēness fāzē. Šī vrata ir īpaša vaišnavu tradīcijā (dieva Višnu un tā avatāru, pielūdzējiem). Tomēr šīs vratas nozīmīgumu ir atzinuši arī vairums pārējo hinduisma novirzienu, tāpēc ekadaši ir visai populāra diena visā hinduisma sabiedrībā. Tiek uzskatīts, ka Ekadaši vrata palīdz atbrīvoties no cilvēka negatīvajām karmiskajām (iepriekš veikto darbību) sekām.

Purānās teikts, ka ekadaši diena pati par sevi ir dieva Višnu forma. Tāpēc Ekadaši vratas ievērošana ir uzskatāma par dieva Višnu pielūgšanu. Mitoloģiski šī diena ir arī dievietes Ekadaši dzimšanas diena. Dieviete Ekadaši (viena no Višnu enerģijas izpausmēm) palīdzēja dievam Višnu uzveikt dēmonu Muru (jeb Muranu). Kā pateicību par šo palīdzību, Višnu noteica, ka ikviens, kas pielūgs Ekadaši, pārdzims augstākā pasaulē – Višnulokā.

 

Tas, kurš ēd Ekadhaši dienās, nogalina savus vecākus, Brāhmanu un savu Guru (skolotāju).

KALAPRAKASIKA, The Standard Book on the Election (Mahoortha) System

Brahma riši Vašistha ir teicis, ka Ekadaši tithi (11) iznīcina visus grēkus, ja šajā dienā gavē, dod žēlastības dāvanas, izpilda lūgšanas, klausās reliģiskus stāstus, veic gavēšanas rituālus, utt. Līdzīgi kā iepriekšminētā Siddha, šis tithi dod labvēlīgus efektus un novērš tādus defektus kā Masa Šunja (tukšais Čandra) un Masa Dagdha (izdegušais Čandra – tuvu Sūrja).

MUHURTHA CHINTAMNI

Kad jāgavē dažādās Ekadaši dienās – Ekadaši Vrata? Kā aprēķina Ekadaši?

Ekadaši (mēneša 11.lunārā diena jeb tithi, neatkarīgi no tā vai tā iekrīt augošā vai dilstošā mēnesī) ir ļoti spēcīgs laiks enerģētiskām praksēm. Šajā laikā hinduisti, jo īpaši vaišnavu tradīcijā, atzīmē tā saukto Ekadaši vratu, kuras laikā parasti ietur arī gavēni. Ekadaši vrata palīdz atbrīvoties no cilvēka veiktajām negatīvajām karmām (pap karmām).

Atzīmējot Ekadaši vratu, ekadaši tithi (11.lunārai dienai) ir jāsākas vismaz 1st. un 36min. pirms saullēkta (katrs tithi un saullēkts ir norādīti gan Om-1, gan Om-2 Kalendārā ). Ja Ekadaši tithi sākas vēlāk kā 1st un 36min pirms saullēkta, tad šī diena nav atzīstama par piemērotu Ekadaši vratai, jo tiek uzskatīta par 10. tithi (lunārās dienas) pagarinājumu. Līdz ar to, arī gavēņa enerģētiskā nozīme būtiski mazinās.

Ja 11.tithi sākas vēlāk kā 1st un 36min pirms saullēkta, tad Ekadaši vrata ir atzīmējama tikai nākamajā dienā (skaitot no nākamā saullēkta), kas tehniski jau var būt arī Dvadaši (12.lunārā diena). Ekadaši vratu ir pieļaujams atzīmēt arī Dvadaši dienā (12.tithi), bet nekad nav pieļaujams to atzīmēt Dašami dienā (10.tithi).

1. Ja Ekadaši sākas naktī pirms ausmas (Arunodaya), ātrāk kā 1h 36 min. pirms saullēkta, tad gavē sākot no 1h 36 min (4 ghati) pirms saullēkta līdz nākamās dienas ausmai.
2. Ja Ekadaši sākas laika posmā 1h 36 min pirms saullēkta, veidojas Viddha Dašami, un Ekadaši Vrata ir nākamajā dienā no ausmas līdz ausmai.
3. Ja Ekadaši sākas dienā, tad Ekadaši Vrata ir nākamajā dienā no ausmas līdz ausmai.

Tabula veidota pieņemot, ka saullēkts ir 6:00 un saulriets 18:00, tātad nakts un dienas garumi vienādi.

Augoša mēness 11. diena (Šukla ekadaši) Ekadaši vrata

Ekadaši (11.lunārā diena, neatkarīgi no tā vai tā iekrīt augošā vai dilstošā mēnesī) ir ļoti labvēlīgs laiks sādhanai (garīgām praksēm). Šajā laikā hinduisti, jo īpaši vaišnavu tradīcijā, atzīmē tā saukto Ekadaši vratu, kuras laikā parasti ietur arī gavēni. Gavēņa formas un stingrība variē atkarībā no skolas un konkrētās ekadaši vratas, sākot no atturēšanās no graudaugiem (atteikšanās no rīsiem saistīta ar to, ka dēmons Mura bija paslēpies rīsa graudā, un Višnu radīja dievieti Ekadaši, kura iznīcināja šo dēmonu) un zirņveidīgo kultūrām, līdz pat pilnīgam gavēnim vai pat ilglaicīgai gavēšanai daudzu dienu garumā. Ja tiek ieturēts pilnīgs gavēnis, tad jau iepriekšējā dienā (dašami tithi jeb 10.lunārajā dienā) tiek ieturēta tikai viena maltīte, ar aprēķinu, lai uz ekadaši vratas laiku kuņģī vairs nebūtu ēdiena atlikumu. Savukārt, ekadaši vratas laikā tiek ieturēts pilnīgs gavēnis, kura laikā var tikt lietots tikai ūdens, vai arī notiek atturēšanās arī no ūdens uzņemšanas. Tajās ekadaši vratās, kurās nav stingra prasība pēc pilnīga gavēņa, pats pielūdzējs atkarībā no savas sajūtas un ķermeņa spējām izlemj vai ieturēs pilnīgu gavēni, vai tomēr lietos uzturā arī augļus un citu vieglu ēdienu.

Neskatoties uz ekadaši vratas regularitāti un tās piekopto prakšu līdzību, tomēr, katrs ekadaši (24 vratas gadā) ir ieguvis savu atsevišķu nosaukumu un nokrāsu. Atšķirīgie ekadaši ir norādīti pie ikgadējām kaļpām un vratām.

Augoša mēness 11.diena ir arī dievu mantziņa Kuberas diena. Tiek uzskatīts, ka tie, kas pielūdz Kuberu un ietur gavēni šajā dienā, gūst savu vēlmju piepildīšanos.

Vaikunta Ekadaši

Reizi vai divas gadā kāds no šiem divdesmit četriem ekadaši tiek atzīmēts kā Vaikunta Ekadaši. Vaikunta Ekadaši, atšķirībā no citiem ekadaši, tiek atzīmēts nevis tīri pieturoties pie lunārā kalendāra, bet gan dienā, kad savienojas lunārā kalendāra augoša mēness 11.diena un solārais mēnesis Dhanur (Dhanur Māsa), jeb laiks, kad saule ieiet Strēlnieka (Dhanu) zvaigznājā. Parasti Dhanur Māsa sākas decembra vidū (ap 14-16.decembri), tāpēc Vaikunta Ekadaši iekrīt decembrī/janvārī, kas sanāk lunārajā mēnesī Margaširša vai Pauša. Tādā gadījumā tas augoša mēness ekadaši, kurš iekrīt Dhanur Māsā (decembra otrajā pusē/janvāra pirmajā pusē), tiek atzīmēts kā Vaikunta ekadaši. Tas visdrīzākais var būt kāds no šiem diviem ekadaši – Mokšada ekadaši vai Pauša Putrada ekadaši.

Pielūdzēji, kas atzīmē šo vratu, pietuvojas nonākšanai Višnu valstībā, un šī vrata palīdz atbrīvoties no pagātnes grēkiem (negatīvajām karmiskajām sekām). Vaikunta ir dieva Višnu mājvieta, kurā viņš Visuma Okeāna vidū atdusas uz čūskas vārdā – Šeša Naga. Parasti durvis uz šo vietu ir slēgtas, bet Vaikunta Ekadaši dienā tās atveras, un Višnu pielūdzējiem ir iespēja, veicot šo vratu nokļūt Višnu valstībā jeb Vaikuntā. Tāpēc vaišnavu tradīcijā Vaikunta Ekadaši tiek uzskatīta par vienu no labvēlīgākajām Ekadaši vratas dienām.

Jau iepriekšējā dienā (10.lunārajā dienā) pielūdzēji ietur tikai pusdienu maltīti un atturas no vakara maltītes. Nākamajā dienā – Vaikunta Ekadaši vratas laikā, kas notiek visu 11.lunāro dienu, tiek ieturēts pilnīgs gavēnis (vai arī ja maltīte tomēr tiek ieturēta, tad noteikti uzturā netiek lietoti rīsi), un vrata tiek pavadīta meditācijās un skaitot mantras. Šī askēze palīdz attīrīties no mitoloģiskā dēmona Murana ietekmes (radžasa un tamasa kvalitātes mūsos), kuru kā vēsta leģenda uzveica dieviete Ekadaši (Višnu sievišķā enerģija).

Lunārais mēnesis Margaširša

Novembris/Decembris/Janvāris

Mokšada Ekadaši

Mokšada Ekadaši tiek atzīmēts lunārā mēneša Margaširša augoša mēness 11.lunārajā dienā. Mokšada Ekadaši tiek uzskatīts par īpaši svarīgu negatīvās rīcības (karmas) seku nožēlošanai un atrisināšanai, kas rezultātā ved cilvēku uz mokšu (kā jau pats vratas nosaukums Mokšada Ekadaši norāda) jeb atbrīvošanos no pārdzimšanu apļa.

Leģenda vēsta, ka reiz ķēniņš Vaikhanasa redzēja sapnī, ka viņa aizgājušais tēvs nonāk ellē. Ķēniņš bija norūpējies par redzēto un prasīja savu padomnieku viedokli kā izpestīt tēvu no elles un dot tam iespēju atbrīvoties no pārdzimšanu apļa. Padomnieki ieteica ķēniņam vērsties pie pravieša Parvata Muni. Pravietis ar meditācijas palīdzību uzzināja, ka ķēniņa tēvs savulaik bija grēcīgi rīkojies ar savu sievu. Tad pravietis ieteica ķēniņam veikt vratu Mokšada ekadaši dienā. Ķēniņš izdarīja visu kā viņam bija licis pravietis, un tas palīdzēja viņa tēvam atbrīvoties no elles un iegūt mokšu (atbrīvošanos no atkalpārdzimšanas).

Mokšada Ekadaši tiek saukta arī par Gīta Džajanti, jo šajā dienā Kurukšetras kaujas laukā Krišna izstāstīja Ardžunam Bhagavad Gītu. Tāpēc, šajā dienā Krišnas pielūdzējiem neatņemama rituālu sastāvdaļa ir Bhagavad Gītas lasīšana vai citēšana. Tāpat Mokšada Ekadaši vratas laikā pielūdzēji atturas uzturā lielot rīsus, graudaugus un pupas, kā arī sīpolu un ķiploku ēdienus.

Saphala Ekadaši

Saphala Ekadaši tiek atzīmēts lunārā mēneša Margaširša (pēc purnimanta sistēmas[1] – lunārā mēneša Pauša) dilstoša mēness 11.lunārajā dienā. Šīs vratas atzīmēšana palīdz gūt veiksmi visās lietās, lai ko cilvēks pasāktu. Ja tā tiek izpildīta ar pilnīgu ticību un ziedošanos, tad tā attīra sirdi, ļauj atbrīvoties no negatīvās karmas sekām, un palīdz ātrāk sasniegt mokšu (atbrīvošanos no pārdzimšanu apļa).

Šajā dienā ir jāpieceļas agri no rīta, jāveic visi rīta sagatavošanās darbi kā apmazgāšanās utml. Tad tiek izpildīts ārati un piedāvāts prasāds augstākajai dievībai. Šajā dienā ir ļoti labvēlīgi dot ziedojumus trūcīgiem cilvēkiem, neatkarīgi vai ziedojums ir naudas, ēdiena vai kādā citā formā. Saphala Ekadaši vratas laikā ieteicams ieturēt gavēni. Arī pēdējā maltītē pirms ekadaši iestāšanās uzturā lietot tikai satvisku ēdienu (pareizi gatavotu vieglu ajūrvēdisku ēdienu) un izvairīties no sāls lietošanas. Turklāt, Saphala Ekadaši vratas dienā nav ieteicams gulēt pa dienu.

 

Lunārais mēnesis Pauša

Decembris/Janvāris/Februāris

Pauša Putrada Ekadaši

Pauša Putrada Ekadaši tiek atzīmēts lunārā mēneša Pauša dilstoša mēness (pēc purnimanta sistēmas – lunārā mēneša Magha) 11.lunārajā dienā. Šīs vratas nosaukums atvasināts no vārda „bērns” vai „dēls” (Putrada nozīmē „dēlu devējs”). Pauša Putrada Ekadaši vratas atzīmēšana ir ļoti labvēlīga ģimenes pieauguma veicināšanai. Tradicionālajā sabiedrībā ļoti svarīga ir dēla dzimšana ģimenē, jo vecākais dēls ir tas, kas tālāk pārņem visu saimniecību no saviem vecākiem un turpina ģimenes izveidoto vai piekopto saimniekošanu (indiešu sabiedrībā tieši dēls ir tas, kas arī rūpējas par saviem vecākiem viņu vecumdienās). Bez tam, šī vrata tiek veltīta arī savu bērnu labklājībai. Tāpēc, vecākiem šī vrata ir tik nozīmīga, jo ar to viņi ne tikai veic askēzi veltītu dievam, bet arī veicina sev nozīmīgas sadzīviskās puses attīstību. Šīs vratas laikā ir vēlams ēdienreizēs atteikties no graudaugiem, pupām, atsevišķiem dārzeņiem un garšvielām.

Gada laikā ir divi Putrada Ekadaši (viens ir šeit aprakstītais Pauša Putrada Ekadaši, otrs ir lunārajā mēnesī Šrāvana un saucas Šrāvana Putrada Ekadaši).

Sat Tila Ekadaši

Sat Tila Ekadaši, reizēm saukts arī Šattila Ekadaši, tiek atzīmēts lunārā mēneša Pauša (pēc purnimanta sistēmas – lunārā mēneša Magha) dilstoša mēness 11.dienā. Nosaukums cēlies no vārda „til”, kas nozīmē sezama sēklas, kuras kā ziedojumu pasniedz trūcīgajiem un izsalkušajiem. Svarīgākais rituāls šajā dienā ir sniegt ēdiena ziedojumu tiem, kam tā trūkst. Pielūdzēji šajā dienā veic arī rituālās peldes vai apmazgāšanās ūdenī, kas sajaukts ar sezama sēklām. Tāpat, šajā dienā tiek veikti arī ziedojumi senčiem (parasti tēva līnijas senčiem).

Sat Tila Ekadaši vratā atturas no rīsa un graudaugu ēdieniem. Ieteicamas ir sezama sēklu lietošana šajā vratā.

Lunārais mēnesis Magha

Janvāris/Februāris/Marts

Džaija Ekadaši

Džaija Ekadaši (vēl saukts Bhaimi Ekadaši, arī Bhišma Ekadaši) tiek atzīmēts lunārā mēneša Magha augoša mēness 11.dienā. Šis ekadaši ir zīmīgs ar to, ka tas notiek Magha mēnesī, kurā tiek atzīmēti daudzi vēdiskei svētki, t.sk.ārkārtīgi populārie Maha Šivaratri svētki. Tā rezultātā viss Magha mēnesis ir atzīstams par svinību un vratu mēnesi. Tāpēc šo ekadaši vratu mēdz atzīmēt ne tikai vaišnavi, bet lielākā daļa hinduisma tradīciju piekritēju.

Džaija Ekadaši vrata palīdz atbrīvoties no dēmoniskajām ietekmēm, kas aptraipa cilvēka dvēseli, tādām kā augstprātība, nežēlība u.c. Tiek uzskatīts, ka Džaija Ekadaši vrata ļauj vieglāk atbrīvoties no pagātnes rīcības negatīvajām karmiskajām sekām un no lāstiem. Tāpat šī vrata palīdz dvēselei nonākt Višnu valstībā. Leģendārais indiešu eposa Mahabharata varonis Bhišma nolēma šajā dienā (pēc citas versijas Bhišma aštami dienā) pamest savu ķermeni, pirms tam izklāstot Pāndaviem Višnu Sahasranama Stotru. Tiek uzskatīts, ka Džaija vrata palīdz sasniegt mokšu (atbrīvošanos no pārdzimšanu apļa).

Džaija Ekadaši dienā ir ieteicams ieturēt pilnīgu gavēni, vai mazākais nelietot uzturā graudaugus, rīsus un medu. Vratas rītu parasti iesāk ar rituālo apmazgāšanos, diena turpinās ar meditācijām un lūgšanām. Tiek ieteikts pat palikt nomodā visu nakti, atzīmējot šo vratu, un to noslēgt tikai dvadaši tithi (12.lunārajā dienā).

Vidžaija Ekadaši

Vidžaija Ekadaši tiek atzīmēts lunārā mēneša Magha (pēc purnimanta sistēmas – lunārā mēneša Phalguna) dilstoša mēness 11.dienā. Vidžaija Ekadaši vrata cēlusies no vratas, ko veica Rāma pirms viņš šķērsoja okeānu, lai nokļūtu Lankā un uzveiktu dēmonu Ravanu, kurš bija nolaupījis viņa dzīvesbiedri Sītu. Šo Ekadaši vratu viņam ieteica svētais pravietis Bakadalabhija, norādot, ka tā palīdz pārvarēt šķēršļus un gūt uzvaras visās uzsāktajās lietās. Tāpat tiek uzskatīts, ka šī vrata palīdz atbrīvoties no pagātnes uzkrātajām negatīvajām karmiskajām sekām.

Vidžaija Ekadaši vratu sāk atzīmēt jau iepriekšējā naktī pirms ekadaši dienas un atzīmē visu ekadaši (11.lunāro dienu) līdz nākamajam saullēktam. Parasti visas vratas laikā tiek ieturēts gavēnis, pilnībā atsakoties no rīsa, graudaugu un medus ēdieniem. Savukārt, attiecībā uz augļiem, dārzeņiem, riekstiem un piena produktiem pielūdzējs pats var izvēlēties vai tos lietot maltītē vai nē.

Lunārais mēnesis Phalguna

Februāris/Marts/Aprīlis

Amalaki Ekadaši

Amalaki Ekadaši tiek atzīmēts lunārā mēneša Phalguna augoša mēness 11.dienā (šukla ekadaši) un ir saistīts ar Amalaki koku. Ja šī vrata iekrīt ceturtdienā, tā tiek uzskatīta par īpašai labvēlīgu. Amalaki Ekadaši vratas laikā ir tradīcija aplaistīt Amalaki koku vai ieturēt zem tā svētku maltīti, atturoties no rīsa un graudaugu ēdieniem. Daži pielūdzēji paliek nomodā visu šīs vratas nakti.

Nākamā diena pēc šīs vratas saucas Govinda Dvadaši, un arī tiek uzskatīta par ļoti labvēlīgu dienu.

 

Papamočani Ekadaši

Papamočani Ekadaši tiek atzīmēts lunārā mēneša Phalguna (pēc purnimanta sistēmas – lunārā mēneša Čaitra) dilstoša mēness 11.dienā, un ir pēdējais attiecīgā gada ekadaši, rēķinot pēc lunārā kalendāra (nākamais ekadaši jau iekrīt jaunajā lunārajā gadā, kas sākas ar Čaitra mēneša augošo mēness fāzi). Papamočani Ekadaši vrata palīdz attīrīt uzkrātās negatīvās karmiskās sekas („papa” nozīmē – grēks, kaitīgais „močini” – izbēgt).

Pravietis vārdā Medhavi bija dedzīgs Šivas pielūdzējs. Reiz tas mežā veica askēzi. Apsara (sieviešu dzimtas dievība, debesu dejotāja) vārdā Mandžu Ghosa nolēma pravieti kārdināt un tādejādi izjaukt viņa askēzi. Pēc neilgiem centieniem viņai tas izdevās, un rezultātā pravietis Medhavi un apsara Mandžu Ghosa apprecējās un sāka dzīvot parastu ģimenes dzīvi. Pēc kāda laika pravietis attapās, ka ir pametis savas garīgās prakses. Pēc sava tēva ieteikuma pravietis Medhavi veica vratu (askēzi) Papamočani Ekadaši dienā un tādā veidā atbrīvojās no pieļautās kļūdas sekām.

Lunārais mēnesis Čaitra

Marts/Aprīlis/Maijs

Kamada Ekadaši

Kamada Ekadaši ir gada pirmais ekadaši saskaņā ar hindu lunāro kalendāru (lunārais gads sākas ar lunārā mēneša Čaitra pirmo augošā mēness dienu), un tāpēc skaitās jo īpaši labvēlīgs. Kamada Ekadaši notiek lunārā mēneša Čaitra augoša mēness 11.dienā. Pastāv ticējums, ka ievērojot šīs dienas vratu ir iespējams atbrīvoties no pagātnē uzkrātajām negatīvās karmas sekām, kā arī piepildīt savas vēlmes. Mitoloģijā atrodams stāsts, kas vēsta, ka dejotājs vārdā Lalit bija nolādēts un pārvērsts briesmoņa izskatā. Uzklausot pravieša ieteikumam, Lalit veica Kamada Ekadaši vratu, un tādejādi atbrīvojās no lāsta un atguva savu iepriekšējo izskatu.

Varuthini Ekadaši

Varuthini Ekadaši vrata tiek veikta lunārā mēneša Čaitra (pēc purnimanta sistēmas – lunārā mēneša Vaišakha) dilstoša mēness 11.dienā. Tiek uzskatīts, ka pielūdzēji, kas ievēro šo vratu, sevi pietuvina mokšai (atbrīvošanās no pārdzimšanu apļa), kā arī iegūst laimi, uzplaukumu un labklājību. Ja šajā dienā netiek ieturēts pilnīgs gavēnis, tad ir ieteicams ieturēt tikai vienu ēdienreizi, kā arī atturēties lietot uzturā pākšaugus (dālus, lēcas, turku ziņus), spinātus un medu. Tāpat šīs dienas laikā ir jāaturas no dzimumdzīves un azartspēlēm, kā arī no pārliekas runāšanas.

Lunārais mēnesis Vaišakha

Aprīlis/Maijs/Jūnijs

Mohini Ekadaši

Mohini Ekadaši vrata tiek veikta lunārā mēneša Vaišakha augoša mēness 11.dienā. Tiek uzskatīts, ka šī vrata ir nozīmīgāka un lietderīgāka par rituālo apmazgāšanos svētajās upēs, un tā palīdz sasniegt laimi un plaukstošu dzīvi. Šīs vratas laikā ieteicams atturēties no rīsa un graudaugu ēdieniem.

Apara Ekadaši

Apara Ekadaši vrata tiek veikta lunārā mēneša Vaišakha (pēc purnimanta sistēmas – lunārā mēneša Džještha) dilstoša mēness 11.dienā. Šī vrata palīdz mazināt uzkrātās negatīvās karmiskās sekas un tuvināt sevi mokšai (atbrīvošanās no pārdzimšanu apļa), kā arī uzlabot cilvēka reputāciju un pat iegūt popularitāti. Šo vratu mēdz atzīmēt sākot no saullēkta brīža līdz pat nākamās dienas saullēktam. Pamatā šīs vratas laikā tiek ieteikts pilnīgs gavēnis, lai gan liberālākas pieejas gadījumā, tiek rekomendēts uzturā lietot tikai augļus un pienu. Svarīgākais ir atturēties no rīsa un graudaugu ēdieniem.

Nirdžala Ekadaši

Nirdžala Ekadaši vrata tiek veikta lunārā mēneša Džještha augoša mēness 11.dienā. Šī ir vissvarīgākā no visām Ekadaši vratām un tāpēc tā arī tiek noturēta atšķirīgā veidā. Ja visos pārējos Ekadaši vratas gadījumos ir pieļaujama vismaz ūdens dzeršana, tad Nirdžala Ekadaši vratai ir tik striktas prasības, ka tās laikā pat ūdens netiek dzerts visu dienu („nirdžala” nozīmē – bez ūdens).

Indiešu eposa Mahabharata galvenie varoņi Pāndavu ģimene regulāri ieturēja visas Ekadaši vratas. Viens no Pāndavu brāļiem vārdā Bhima, būdams neremdināms ēdājs, tomēr neievēroja šīs vratas, jo nespēja savaldīt savu bada sajūtu. Viņš meklēja padomu pie pravieša Vjasas, kurš viņam ieteica ievērot Nirdžala Ekadaši vratu, kas sevī ietver visu divdesmit četru (gada laikā ir 12 mēneši, kas veido 24 ekadaši vratas) Ekadaši vratu ieguvumus. Bhima paklausīja pravieša Vjasas ieteikumam un sāka ievērot Nirdžala Ekadaši vratas stingrās prasības, tādejādi atbrīvojot sevi no viņam neiespējamās apņemšanās ievērot visas pārējās Ekadaši vratas. No tā laikā Nirdžala Ekadaši vratu mēdz apzīmēt arī par Pāndava Bhima Ekadaši.

Nirdžala Ekadaši vrata ir ārkārtīgi labvēlīga un pielīdzināma svētceļojumam. Vrata sākas ekadaši dienas saullēktā un turpinās līdz pat nākamās dienas saullēktam. Pielūdzēji visu šo laiku pavada templī vai mājās klausoties stāstus no Bhagavat Purānas un veicot citas prakses veltītas dievam Višnu. Vratas laikā tiek sagatvota pančamrita (samaisot kopā pienu, gī, rūgušpienu, medu un cukuru) un to piedāvājot dievam Višnu. Vratas ievērošana palīdz iegūt laimi, uzplaukumu, ilgmūžību un mokšu.

Lunārais mēnesis Ašadha

Jūnijs/Jūlijs/Augusts

Šajani Ekadaši

Šajani Ekadaši tiek atzīmēts lunārā mēneša Ašadha augoša mēness 11.dienā, dēļ tā to mēdz saukt arī par Ašadhi Ekadaši. Šajani nozīmē – guļošais, jo tiek uzskatīts, ka šajā dienā Višnu ieiet Joga Nidra (kosmiskā miega) stāvoklī uz četriem turpmākajiem mēnešiem, guļot Visuma Okeānā uz mītiskās čūskas Šešas muguras, līdz viņš atkal atmostas Prabodhini Ekadaši dienā (lunārajā mēnesī Kartika). Ar Šajani Ekadaši vratu iesākas Čaturmāsa (četru mēnešu) vrata.

Šajani Ekadaši ir uzskatāma par ļoti nozīmīgu vratu. Tās laikā cilvēki pielūdz Višnu un Lakšmi dievības, pavada nakti dziedot bhadžanas, skaitot mantras un klausoties mitoloģiskus stāstus saistītus ar pielūdzamajām dievībām. Šajā vratā tiek rekomendēts atteikties no graudaugu ēdieniem, pupām, kā arī sīpoliem un citām asām garšvielām. Uzskatāms, ka šī vrata dod laimi un uzplaukumu, kā arī palīdz pietuvoties mokšai (atbrīvošanās no pārdzimšanu apļa).

Kamika Ekadaši

Kamika Ekadaši vrata tiek veikta lunārā mēneša Ašadha (pēc purnimanta sistēmas – lunārā mēneša Šravana) dilstoša mēness 11.dienā. Tā tiek uzskatīta par ļoti labvēlīgu dienu labu darbu veikšanai. Pielūdzēji šīs vratas ietvaros veic rituālās apmazgāšanās un peldes. Tiek uzskatīts, ka Kamika Ekadaši vratas ievērošana palīdz atbrīvoties no pagātnes negatīvajām karmiskajām sekām, kā arī atvieglo ceļu uz mokšu (atbrīvošanos no pārdzimšanu apļa), turklāt, tā paver iespēju nokļūt Višnu lokā (dieva Višnu pasaulē).

Lunārais mēnesis Šrāvana

Jūlijs/Augusts/Septembris

Šrāvana Putrada Ekadaši

Šrāvana Putrada Ekadaši tiek atzīmēts lunārā mēneša Šrāvana augoša mēness 11.lunārajā dienā. Šīs vratas nosaukums atvasināts no vārda „bērns” vai „dēls” (Putrada nozīmē „dēlu devējs”). Šrāvana Putrada Ekadaši vratas atzīmēšana ir ļoti labvēlīga ģimenes pieauguma veicināšanai. Tradicionālajā sabiedrībā ļoti svarīga ir dēla dzimšana ģimenē, jo vecākais dēls ir tas, kas tālāk pārņem visu saimniecību no saviem vecākiem un turpina ģimenes izveidoto vai piekopto saimniekošanu (indiešu sabiedrībā tieši dēls ir tas, kas arī rūpējas par saviem vecākiem vecumdienās). Bez tam, šī vrata tiek veltīta arī savu bērnu labklājībai. Tāpēc, vecākiem šī vrata ir tik nozīmīga, jo ar to viņi ne tikai veic askēzi veltītu dievam, bet arī veicina sev nozīmīgas sadzīviskās puses attīstību. Šīs vratas laikā ir vēlams ēdienreizēs atteikties no graudaugiem, pupām, atsevišķiem dārzeņiem un garšvielām.

Gada laikā ir divi Putrada Ekadaši (viens ir šeit aprakstītais Šrāvana Putrada Ekadaši, otrs ir lunārajā mēnesī Pauša un saucas Pauša Putrada Ekadaši).

Ananda Ekadaši

Ananda Ekadaši (vēl saukta Adža Ekadaši) vrata tiek veikta lunārā mēneša Šrāvana (pēc purnimanta sistēmas lunārā mēneša Bhadrapada) dilstoša mēness 11.dienā. Ananda Ekadaši ir veltīts dievam Višnu un dievietei Lakšmi. Šī vrata palīdz atbrīvoties no pagātnes grēkiem (negatīvajām karmiskajām sekām). Lai arī šai vratai nav īpašu priekšrakstu, tā pamatā tiek atzīmēta līdzīgi kā pārējās Ekadaši vratas, un šīs vratas laikā tiek rekomendēts uzturā atturēties no rīsiem, graudaugiem un pupiņām.

Lunārais mēnesis Bhadrapada

Augusts/Septembris/Oktobris

Parsva Ekadaši

Parsva Ekadaši (vēl saukta Vāmana Ekadaši, arī Džajanti Ekadaši) vrata tiek veikta lunārā mēneša Bhadrapada augoša mēness 11.dienā. Šīs vratas atzīmēšana palīdz atbrīvoties no grēkiem un sasniegt mokšu (atbrīvošanos no pārdzimšanu apļa). Līdzīgi kā citos ekadaši, arī Parsva Ekadaši vratas laikā tiek ieteikts ieturēt pilnīgu vai daļēju gavēni. Parasti šī vrata pāriet nākamās dienas svinībās – Vāmana Džajanti, kas veltīta dieva Višnu piedzimšanai pundura Vāmana veidolā. Leģendu par šo notikumu sk.pie nākamās vratas „Vāmana Džajanti” apraksta.

Indira Ekadaši

Indira Ekadaši (vēl saukta Adža Ekadaši) vrata tiek veikta lunārā mēneša Bhadrapada (pēc purnimanta sistēmas lunārā mēneša Ašvina) dilstoša mēness 11.dienā. Indira Ekadaši ir saistīts ar leģendu par slaveno Mahišmatipuras valdnieku Indrasenu, kura tēvs bija iestrēdzis Jamalokā (Nāves dieva Jamas pasaulē). Tēvs, lai varētu atbrīvoties no Jamalokas un iegūt mokšu (atbrīvošanos no pārdzmšanu apļa), ar pravieša Naradas starpniecību lūdza, lai viņa dēls Indrasena notur ekadaši vratu. Indrasena ar prieku izpildīja tēva lūgumu, un pateicoties tam, viņa tēvs varēja sasniegt mokšu.

Indira Ekadaši vrata iekrīt laikā, kad tiek atzīmēta Pitru Pakša (Bhadrapada mēneša dilstošā mēness fāze, kad godina aizgājušos senčus), kuras laikā tiek veikti arī Šrādha rituāli (speciāli rituāli par godu senčiem). Tāpēc tiek uzskatīts, ka Inidra Ekadaši vrata palīdz atbrīvoties no negatīvajām karmiskajām sekām ne tikai pašam šīs vratas dalībniekam, bet arī viņa senčiem.

Jau dienu pirms Indira Ekadaši vratas pielūdzēji izpilda speciālus rituālus un lūgšanas par godu aizgājušajiem senčiem. Šajā iepriekšējā dienā tiek ieturēta tikai viena maltīte. Savukārt, Indira Ekadaši vratas laikā pielūdzēji atturas pilnībā no jebkāda ēdiena. Vratas ietvaros (parasti dienas otrajā pusē) var tikt izpildīti senču godinoši rituāli. Vrata noslēdzas nākamās dienas rītā, brokastojot ģimenes lokā.

Lunārais mēnesis Ašvina

Septembris/Oktobris/Novembris

Papankuša Ekadaši

Papankuša Ekadaši (vēl saukta Pašankuša Ekadaši) vrata tiek veikta lunārā mēneša Ašvina augoša mēness 11.dienā. Papankuša Ekadaši vratas ievērošana palīdz piepildīt ieceres, atbrīvoties no slimībām, kā arī atbrīvoties no grēkiem (negatīvajām karmiskajām sekām) un sasniegt mokšu (atbrīvošanos no pārdzimšanu apļa). Šīs vratas laikā ieteicams atturēties no rīsiem, graudaugiem un zirņveidīgajiem, kā arī sālīta vai tamasiska ēdiena, nekādā gadījumā nerunāt nepatiesību (vēl labāk visas dienas garumā runāt pēc iespējas mazāk) un nenodarīt kaitējumu citiem. Ļoti labvēlīgi šajā dienā ir palīdzēt trūcīgiem cilvēkiem un veikt ziedojumus. Tiek uzskatīts, ka šī vrata pārsver tūkstoti jadžnu (ugunij ziedošanas rituālu), ar to uzsverot šīs vratas ievērošanas lielo nozīmi. Palīdzība citiem ir viena no spēcīgākajām praksēm, kas attīsta devīgumu un nesavtīgumu, palīdz attīrīt prātu un sirdi, tā rezultātā attīrot savus karmiskos uzslāņojumus.

Par tamasiskiem ajurvedā uzskata dažāda veida neveselīgus ēdienus – mākslīgas izcelsmes produktus, gaļas un zivju izstrādājumus, treknus, smagus utml ēdienus.

Rāma Ekadaši

Rāma Ekadaši vrata tiek veikta lunārā mēneša Ašvina (pēc purnimanta sistēmas – lunārā mēneša Kartika) dilstoša mēness 11.dienā. Šai vratai nav savu specifisku noteikumu, un tai pamatā tiek piemēroti tie paši priekšraksti kā visām pārējām ekadaši vratām. Vratas laikā notiek meditācijas un lūgšanas, kā arī ir ieteicams atturēties no graudaugu un rīsu ēdieniem (stingrākas nostājas gadījumā – ieturēt pilnīgu gavēni).

Papildus lunārais mēnesis Adhika Māsa

Adhika Māsa ir lunārā kalendāra papildus mēnesis, kas nepieciešams, lai izlīdzinātu solāro un lunāro gadu. Adhika Māsa iestājas reizi 2-3 gados.

Padmini Višudha Ekadaši

Padmini Višudha Ekadaši vrata tiek atzīmēta papildus lunārā mēneša – Adhika Māsa augoša mēness 11.dienā, un tiek uzskatīta par ļoti spēcīgu un labvēlīgu vratu kuras ievērošana palīdz piepildīt visas vēlēšanās un nokļūt Višnulokā jeb Vaikuntā (dieva Višnu mājvietā).

Padmini Višudha Ekadaši vratas laikā tiek ieteikts ieturēt pilnīgu gavēni, pat nelietojot ūdeni. Ja tomēr tas kādam izrādās pārāk apgrūtinoši, tad tradīcijā tiek pieļauts, ka pielūdzējs tomēr lieto ūdeni vai pienu. Liberālākā versijā tiek noteikts aizliegums lietot uzturā graudaugus, dālus, spinātus, zirņveidīgos, rīsus, medu un līdzīgus produktus, pieļaujot lietot augļus. Kā ļoti svarīgs ieteikums tiek atzīmēts nakts pavadīšana nomodā (nakts no 11.lunārās dienas uz 12.lunāro dienu), skaitot mantras, dziedod bhadžanas, kā arī pielūdzot dievu Višnu un tā avatarus. Pastāv pat viedoklis, ka šī Ekadaši vrata pārsver daudzas jadžnas (ziedošanas rituālus), homas (uguns rituālus), askēzes utml, kā arī visas pārējās Ekadaši vratas.

Parama Ekadaši

Parama Ekadaši vrata tiek atzīmēta papildus lunārā mēneša – Adhika Māsa dilstoša mēness 11.dienā. Tiek uzskatīts, ka tā palīdz atbrīvoties no grēkiem (negatīvajām karmiskajām sekām) tādā pat mērā kā Padmini Višudha Ekadaši (vrata šī paša Adhika mēneša laikā tikai tā augošajā fāzē). Tāpat, šī vrata palīdz uzlabot arī cilvēka labklājību.

Šai vratai tiek piemērotas ierastās Ekadaši vratas prasības par gavēni, pielūgšanu un rituāliem. Ņemot vērā, ka Adhika Māsa tiek uzskatīts par enerģētiski ļoti spēcīgu laiku garīgām praksēm (ne materiālajām lietām), tad Parama Ekadaši vratai rekomendē stingrākas askēzes kā citām Ekadaši vratām. Starp šādiem ieteikumiem cita starpā atrodama arī pilnīga atturēšanās no ūdens lietošanas vratas laikā.

Lunārais mēnesis Kartika

Oktobris/Novembris/Decembris

Prabodhini Ekadaši

Prabodhini Ekadaši vrata tiek veikta lunārā mēneša Kartika augoša mēness 11.dienā. Vratas nosaukums Prabodhini nozīmē – „atmošanās”. Saskaņā ar leģendu, šajā dienā dievs Višnu atmostas pēc četru mēnešu miega. Šajani Ekadaši dienā (lunārajā mēnesī Ašadha) Višnu uz četriem mēnešiem ieiet Joga Nidra (kosmiskajā miegā) un tad atmostas Prabodhini Ekadaši dienā, noslēdzot Čaturmāsa (četru mēnešu) vratu.

Saskaņā ar leģendu, dieviete Lakšmi bija ļoti neapmierināta ar sava vīra dieva Višnu neregulāro gulēšanas manieri. Reizēm Višnu bija nomodā vairākas diennaktis, reizēm gulēja vairākas dienas pēc kārtas. Tas traucēja Visuma normālu darbību, turklāt, dēmoni to izmantoja savā labā kādā no reizēm nozogot Vēdas (svētos rakstus). Tad Višnu nolēma būt nepārtrauktā nomodā gada lielāko daļu un gulēt tikai četrus mēnešus laika posmā no Šajani Ekadaši līdz Prabodhini Ekadaši.

Tiek uzskatīts, ka Prabodhini Ekadaši vrata palīdz atbrīvoties no grēkiem (negatīvām karmiskām sekām) un pietuvoties mokšai (atbrīvošanās no pārdzimšanu apļa). Šajā dienā tiek skaitītas lūgšanas un veikti citi rituāli par godu dievam Višnu. Līdzīgi kā citās ekadaši vratās tiek ieturēts daļējs vai pilnīgs gavēnis.

Utpanna Ekadaši

Utpanna (vēl saukta Uttpatti) Ekadaši vrata tiek veikta lunārā mēneša Kartika (pēc purnimanta sistēmas lunārā mēneša Margaširša) dilstoša mēness 11.dienā. Utpanna nozīmē – „dzimušais”. Utpanna Ekadaši ir uzskatāms par labāko laiku, kad uzsākt regulāras ekadaši vratas, jo šajā dienā piedzima dieviete Ekadaši, ar kuras palīdzību dievam Višnu izdevās uzveikt dēmonu Muru jeb Murasuru (dieviete Ekadaši ir dieva Višnu iekšējais spēks, kas parādījās no Višnu ķermeņa, lai aizsargātu Višnu no uzbrūkošā dēmona Murasura). Pats dievs Višnu pasludināja, ka ikkatrs, kas ievēros Utpanna Ekadaši vratu tiks atalgots ar mokšu (atbrīvošanos no pārdzimšanu apļa). No tā laika visi Višnu pielūdzēji sāka atzīmēt regulāras Ekadaši vratas.

Vratas laikā tiek pielūgti gan dievs Višnu, gan dieviete Ekadaši Māta. Šai vratai nav savu izteikti specifisku noteikumu, un tai pamatā tiek piemēroti tie paši priekšraksti kā visām pārējām Ekadaši vratām. Vratas laikā notiek meditācijas un lūgšanas, kā arī ir ieteicams atturēties no graudaugu un rīsu ēdieniem (stingrākas nostājas gadījumā – ieturēt pilnīgu gavēni).

Materiālu veidojis Edgars Līvmanis