Pārvaldnieks: Sūrja, Sūrja (Saule)
Simbols: skuvekļa asmens
Dievība: Agni (Uguns)
Šakti: nogriezt, atdalīt nevajadzīgo
Raksturs: Mišra – jauktā, vienlaicīgi asa un maiga
Mērķis: Kāma – prieks jeb fiziskas un emocionālas baudas
Novietojums Zodiakā: 26°40’ Meša / Auns — 10°00’ Vrišabha / Vērsis
Graujoša vai attīroša darbība, vēlme pēc radikālām darbībām, dievišķu īpašību rašanās cilvēkā, iedarbojas uz visu kas ir pretrunā Dievišķajam plānam, var veikt ikdienas, rutīnas darbus.
Trešā Nakšatra aizņem apgabalu no 26°40’ Meša Raši (Auna zīmē) līdz 10°00’ Vrišabha Raši (Vērša zīmē). Tās pirmā ceturtdaļa – Pada ir Meša Raši pārvaldnieka Mangala (Marsa) ietekmē, bet atlikušās trīs Padas – Vrišabha (Vērša) pārvaldnieka Šukras (Venēras) ietekmē. Trešās Nakšatras pārvaldnieks ir Sūrja (Saule). Virsvaldība pār Krittiku pieder uguns dievam Agni. Zvaigznāja simbols ir bārdas naža asmens. Pamatīpašība pirmajā un otrajā līmenī ir Radžas, terciārā – Sattva. Primārā motivācija ir Kāma jeb vēlēšanās. Uz šo Nakšatru attiecina sešas redzamās zvaigznes un viena neredzamā. Tās visas pieder zvaigžņu sakopojumam Plejādēm. Plejādes (septiņas māsas) uzskata par septiņu dižo gaišreģu riši, astronomiski pārstāvot septiņas Lielo Greizo Ratu zvaigznes, sievas. Šī Nakšatra izrāda graujošu vai attīrošu iedarbību. Būdama saistīta ar planētas evolūciju atbildīgajiem senajiem Riši, tā realizē viņu virzošo spēku. Plejāžu un Lielo Greizo Ratu saistība ir dziļa un, lielākoties, atrodas krēslas aizsegā.
Pār Krittiku valda vēdiskais uguns dievs Agni, kas ir centrālā figūra senajos vēdiskajos tekstos. Uguns savā smalkākajā formā ir pirmā sākotnējā mūžīgā Absolūta izpausme. Tā ir pati dzīvības spēka būtība, kas piemīt visām bez izņēmuma esības formām. Tiklīdz iekšējā uguns izdziest, pievilkšanās starp veseluma daļām atslābst, un tas sairst. Septiņiem esības līmeņiem par savu rašanos jāpateicas septiņām ugunīm.
Fiziskajā ziņā septiņnieka princips darbojas vienlaicīgi mikrokosmā un makrokosmā. Mikrokosmā eksistē septiņi cilvēciskās būtnes apvalki, kam atbilst septiņi atdzīvinošie principi. Augstākais ir Atmas princips, kas izpaužas caur atmisko apvalku, ko praktiski nav iespējams aprakstīt un apjēgt. Trešā Nakšatra un pārvaldošais uguns dievs Agni ir veseluma vienotību uzturošā atmiskā principa dziļākās uguns simboli. Pateicoties savai ugunīgajai dabai, Krittika izsauc vēlmi pēc radikālām pārmaiņām.
Mītos teikts, ka septītā māsa, Plejāžu neredzamā zvaigzne ir riši Dhruvas, Polārās zvaigznes sieva. Tā kā visa zemeslode griežas ap asi, kas tagad iet caur Polāro zvaigzni, Krittika ir zemes dzīves septiņkārtējās izpausmes vadošā impulsa avots. Krittikas saistība ar Polārzvaigzni akcentē centrālā neredzamā principa svarīgumu, no kura tālāk rodas visi dzīves likumi.
Līdzīgi, kā otrā Nakšatra Bharani, Krittika apveltīta ar sievišķo pasīvo īpašību (Šakti-tattvu). Trešās Nakšatras ietekmē sākas sievišķā principa diferenciācija, kas atspoguļota mītos. No Krittikas ceļas paša varenākā hindu panteona dieva, Valdnieka Šivas dēla, Karttikeja vārds. Pie tam, Šiva reti izmanto savu varenību pasaules radīšanai, sējot dzīvinošo sēklu tikai tad, kad citi dievi nespēj veikt savus uzdevumus.
Mīts vēstī par grūtiem laikiem, kad dēmoni Asūri nekontrolēti sāka postīt pasauli, radot kolosālas problēmas visiem dzīvojošiem uz zemes un dieviem. Lai uzvarētu dēmonus, dievi ieguva Šivas sēklu, tā vīrišķības (radošā spēka) enerģijas un varas simbolu. Viena lieta ir iegūt, bet pavisam cita ir saglabāt iegūto sēklu. Neviena dabiskā glabātuve, neviens klēpis nevaiēja pieņemt šo ugunīgo sēklu. Tāpēc to ielika ugunī, novietojot okeāna vidū līdz brīdim, kamēr Krittika nepiekrita iznēsāt to savā klēpī. No tā dzima Karttikeja, kas savā septītajā dienā kopš dzimšanas, uzveica vareno dēmonu Taraku un atnesa dieviem uzvaru.
Ļaudis ar patiesi garīgām zināšanām izprot dievišķās sēklas nozīmi, kas ir uguns, Sūrja (Saule) pozitīvās radošās enerģijas tēls un būtība. Viņi atzīst arī Mēness pasīvās aizsargājošās īpašības – ūdens principa nozīmi. Cilvēka dvēsele ir Dievišķās uguns daļiņa. Tas attīstībai nepieciešams šķidrums, grieķiskais bifoss, kas nodrošina pastāvīgu cilvēka būtības dažādu šķautņu izpausmes noteikumu maiņu. Citiem vārdiem, dvēseles, no Absolūta atdalījušās ugunīgās sēklas augšanai un nobriešanai nepieciešama mātišķa ietekme un rūpes no trešās Nakšatras Krittikas puses. Krittikas iedarbība veicina dievišķu īpašību rašanos cilvēkā. Esības materialitāte, dēmoniskie spēki, kas izpaužas melīgā pazemībā un egoismā, nevar eksistēt Krittikas staros. Plejādes ir pasīvā septiņnieka principa kolektīvais klēpis. Tās nodrošina lejupejošo dievišķo plūsmu, kas atmazgā no dubļiem visus dvēseles apvalkus un ļauj tiem strādāt garīgos līmeņos. Kā likums, Krittikas ietekme izsauc radikālas pārmaiņas cilvēka dzīvē. Viņš kļūst par “uguns kūli” un garīgo spēku sakopojuma punktu.
Krittika rada piemērotu atmosfēru centralizējošu garīgo spēku darbībai un novērš enerģijas izkaisīšanos. Tādejādi, Nakšatrai ir gan konstruktīvs, gan destruktīvs potenciāls. Pirmais parādās aktualizējoties cilvēka radošajai nepieciešamībai, kas izpaužas kā dzimumtieksme vai dalība intelektuālā jeb kādā citā radošā darbībā. Otrais – pretdarbībā evolūcijas procesu palēninošajām tendencēm. Šī Nakšatra neizbēgami iedarbojas uz visu, kas ir pretrunā Dievišķajam plānam.
Krittikas simboli ir skuveklis, skalpelis vai izliekts nazis. Tie ir ķirurga un bārddziņa instrumenti. Neskatoties uz to, ka ķirurga darbības pēc formas liekas graujošas, viņš aizvāc no ķermeņa svešos audus, tādejādi atjaunojot to normālu darbību. Līdzīgi arī Krittika aizvāc sāpīgos audus no individuālajiem un grupu ķermeņiem, atjaunojot dabisko procesu gaitu. Trešā Nakšatra ir savienojošais posms starp Meša un Vrišabha Raši (Auna un Vērša zīmēm), starp subjektīvo aktivitāti un radošās iemiesošanās sākumu. Dievišķā impulsa jaunas porcijas iemiesošana sākas ar šķēršļu aizvākšanu, kas ir Krittikas ietekmes būtība. Šo šķēršļu daba un konflikta raksturs ir atkarīgi no tā, kādas tieši Grahas (planētas) nokļūst Nakšatras ietekmē vai aspektē to. Tieši Grahas (planētas) ir ķirurgs, kas darbojas ar skalpeli. Piemēram, ja Krittikā atrodas Rahu – augšupejošais mezgls, var sagaidīt sprādzienu cilvēka attiecībās ar pasauli un cerēt, ka pasaulīgo saišu sagraušana iesēs viņā garīgās apziņas sēklu. Sūrja (Saule) Krittikas ietekmē aktivizē domāšanas principu, apveltī ar asu prātu, kas kritizē esošās fiziskās pasaules “važas” un rada vēlmi tās nomest. Pie tam, Krittika šeit ir tikai instruments, ārstējošā subjekta-planētas rokās, kas izveidos operācijas lauku un izstrādās operācijas raksturu. Krittika varēja kļūt par Kartikeja māti tikai tad, kad tās klēpī tika ievietots auglis. Viņa varēja iznēsāt, bet nevarēja ieņemt. Tā arī dzīvē, Krittikas potenciāls paliek nekustīgs līdz brīdim, kamēr tās ietekmē nonāk kāda no Grahām (planētām) – vadītājs un pārmainītājs. Līdzīgi tas attiecas arī uz citām Zodiaka iedaļām.