A • B-C • D • E-F • G-H • I-J • K-L • M • N • O-P • R-S • T-U • V-Z • Raši un navamšu, Nakšatru un padu Čakra
R
Rāhu – viena no deviņām grahām (Mēness ziemeļu mezgls jeb mitoloģiski – pūķa galva). Rahu ir papi graha (kaitnieks), vairumā gadījumu horoskopā nes sarežģījumus. D.Froulijs (D.Frawley) norāda, ka Ra ir vislielākais kaitnieks no visām papi grahām. Tanī pat laikā, Ra ir arī ēnas graha, līdz ar to, tai piemīt tendence pārņemt citu grahu ietekmi (uz to norāda gan D.Froulijs, gan dr.K.N.Rao). Tāpēc, ja Ra atrodas kopā ar labvēlīgām grahām vai saņem to aspektus, tad Ra var sākt izpaust arī visai pozitīvu ietekmi. Tanī pat laikā Ra atrašanās trik bhavās (3, 6 vai 11) ir ļoti labvēlīgs Ra izvietojums, kas ļauj izmantot Ra enerģiju šķēršļu un grūtību pārvarēšanai.
Rāhu kalam – noteikts laika posms diennakts laikā, kas saistīts ar Rāhu nelabvēlīgo ietekmi, piemēram, saindēšanos, apjukumu utml. Rāhu kalam muhurtā nav uzskatāms par izšķirošu, bet gan par papildus faktoru.
Rakšas nakšatras – Dēminiskās izcelsmes nakšatras: Krittika, Ašleša, Magha, Čitra, Višakha, Džještha, Mula, Dhaništha un Šatabhiša.
Raši – horoskopa zvaigznājs. Horoskops kopumā sastāv no 12 zvaigznājiem: Meša (Auns), Vrišabha (Vērsis), Mithuna (Dvīņi), Karka (Vēzis), Simha (Lauva), Kanja (Jaunava), Tula (Svari), Vriščika (Skorpions), Dhanu (Strēlnieks), Makara (Mežāzis), Kumbha (Ūdensvīrs), Mina (Zivis). Raši jeb zvaigznājs ir enerģētisks lauks (300), kurā darbojas grahas. Grahu un Lagnas izvietojums zvaigznājos sastāda horoskopa pamatu. Katrs zvaigznājs ir saistīts ar noteiktu elementu, kustīguma intensitāti, virzienu un vairākiem citiem parametriem. Katru raši pārvalda konkrēta graha, kas piešķir šim attiecīgajam raši noteiktas īpašības. Pārvaldošās grahas ir šādas:
1) Meša raši saimnieks ir – Mangala (Ma)
2) Vrišabha raši saimnieks ir – Šukra (Sk)
3) Mithuna raši saimnieks ir – Budha (Bu)
4) Karka raši saimnieks ir – Čandra (Ch)
5) Simha raši saimnieks ir – Sūrja (Sy)
6) Kanja raši saimnieks ir – Budha (Bu)
7) Tula raši saimnieks ir – Šukra (Sk)
8) Vriščika raši saimnieks ir – Mangala (Ma)
9) Dhanu raši saimnieks ir – Guru (Gu)
10) Makara raši saimnieks ir – Šani (Sa)
11) Kumbha raši saimnieks ir – Šani (Sa)
12) Mina raši saimnieks ir – Guru (Gu)
Retrograda – sk.Vakri
Revati – Divdesmit septītā no 27 nakšatrām (zvaigžņu kopām). Tulkojumā Revati nozīmē „bagātība”. Cits tulkojums – „pārcelties, transcendēties”, kas cieši saistīts ar to, ka Revati ir pēdējā nakšatra. Tās deva – Pušan, solārā dievība, līdzīga Saules dievam. Tas izgaismo visus ceļus gan fiziskos (kā bāka jūrā un laterna uz ceļa), gan iekšējos, dvēseliskos, dzīves ceļus. Pušanu attēlo kā stāvošu ceļa sākumā vai kādas lietas iesākumā. Pušanu saista arī drošu ceļošanu gan fizisko, mentālo, emocionālo utt. Pušan ir barojošs un maigs, viņš piešķir bagātību, uzplaukumu un piepildījumu. Višnu ir Revati uzraugs. Višnu apkopo un uztur visus Visuma spēkus un apzināšanos. Višnu sieva Lakšmi aizbilst par bagātību un uzplaukumu. Revati ir divi simboli – zivs, kas peld jūrā, un bungas. 1) Zivs ir loģiski, jo sakrīt ar Minas simbolu (Revati atrodas Mina zvaigznājā). Zivs simbolizē dvēseles ceļojumu visuma ūdeņos. Katra dvēsele „peld” savus ceļus, līdz nonāk uz atbrīvošanos. Revati, būdama pēdējā nakšatra, ir cieši saistīta ar Mokšu un galīgo apgaismību. Mokša ir atbrīvošanās. Tā nav obligāti atbrīvošanās no dzimšanas un nāves cikliem. Var notikt pilnīga atbrīvošanās no neziņas, bet cilvēks var pieņemt dzimšanu gan uz zemes, gan citos Visuma līmeņos. 2) Bungas. Arī Dhaništas simbols ir bungas. Tāpēc ir daudz līdzību starp Revati un Dhaništu. Tās abas apzīmē bagātību. Atšķirībā no citām indiešu bungām, Revati bungas spēlē ar vālītēm. Revati bungas saistītas ar ziņu atnešanu (kas nav Dhaništai). Komunikācija ir viens no Revati aspektiem. Tās šakti – barot ar pienu. Daba – maigā. Pārvaldošā graha – Bu.
Rohini – Ceturtā no 27 nakšatrām (zvaigžņu kopām). Tās deva – viens no trīsvienības dieviem – Brahma (radītājs). Rohini ir visvaldzinošākā no visām nakšatrām. Rohini piemīt radošais aspekts, spēja piepildīt vēlēšanās (mantojums no Brahmas kā radītāja, rada ko vien vēlās), radīt uzplaukumu, labklājību (līdzīgi kā Lakšmi). Tās simbols – vēršu pajūgs, ko velk divi vērši. Vērsis visās senās kultūrās ir uzskatīts par auglības simbolu. Rohini saistība ar vērsi norāda uz lauksaimniecību, lopiem un citiem aspektiem saistītiem ar materiālo ražošanu. Tās šakti – augšana, attīstība. Daba – Fiksēta, permanentā. Pārvaldošā graha – Ch.
S
Sadegšana – grahas nonākšana Sy tiešā tuvumā (parasti ne vairāk kā dažu grādu attālumā). Sadegusi graha parasti norāda uz šīs grahas īpašību pasliktināšanos, un nav ieteicama, izvēloties labvēlīgu laiku muhurtā. Taču, šī prasība nav negrozāmi kategoriska visos gadījumos un attiecībā uz visām grahām. Sadegšana rada sarežģījumus tikai noteiktām muhurtas izvēlēm. Lai gan nevienai grahai sadegšana nav uzskatāma par labvēlīgu faktoru, pamatā tai būtu jāpievērš uzmanība, lai Guru un Šukra nebūtu sadeguši, izvēloties noteiktus būtiskus un ilglaicīgus pasākumus, kā laulība, mājas celtniecība un ieiešana jaunā mājā, kā arī uzsākot noteiktas garīgās prakses un rituālus. Tomēr, ja ir iespēja no sadegšanas izvairīties arī citos gadījumos, tad ir jāizvairās. Svarīgākais, lai muhurtas izvēlei sadeguši nebūtu – lagneš (Lagnas zvaigznāju pārvaldošā graha) un Čandra. Čandras sadegšana saucas Amavasja.
Sadharana nakšatra – sk. Nakšatru daba.
Sadhja – Divdesmit otrā no 27 jogām (Čandra jogām). Tās pārvaldnieks – Sk. Pilnībā labvēlīga.
Sama – sk.grahu attiecības
Samudaija aštaka varga – sk.Aštakavarga
Saule – Sk.Sūrja.
Saturns – sk. Šani.
Šakti – spējas jeb spēks. Muhurtā to visbiežāk izmanto vērtējot nakšatras spēju dot vienu vai otru savas būtības izpausmi.
Šakuni – viena no 4 šthira (fiksētajām) karanām.
Šani – viena no deviņām grahām, kuras fiziskais ķermenis ir planēta Saturns. Šani pārvalda Makara un Kumbha zvaigznājus. Muhurtā Šani uzskatāms par kaitnieku un tā atrašanās Lagnā un pārējās kendrās ir ļoti nevēlama. Labvēlīgākais stāvoklis muhurtā Šanim ir upačaija bhavas (3., 6 un 11.bhava). Šani apzīmē vecumu, dzīves ilgumu, nāvi, likteni, slimības, zaudējumus, ierobežojumus un nelaimes.
Šanivar – sestdiena. Šo dienu pārvalda graha – Sa.
Saptami – 7.tithi jeb lunārā diena. Pieder ‘bhadra’ grupai, tās pārvaldošā graha – Bu.
Šasti – 6.tithi jeb lunārā diena. Pieder ‘nanda’ grupai, tās pārvaldošā graha – Sk.
Šatabhiša – divdesmit ceturtā no 27 nakšatrām (zvaigžņu kopām). Tās nosaukums burtiski nozīmē 100 ārstu. 100 zvaigznes sastāda Šatabhišu, katra no zvaigznēm tiek uzskatīta par vienu no 100 ārstiem. Tai ir divi galvenie pārvaldošie devas – (1) Varuna, Okeānu (gan zemes, gan kosmisko) valdnieks, ūdens elementa dabā pārstāvis. Tas saista Šatabhišu ar visa veida šķidrumiem gan fiziskā, gan astrālā plānā. Varuna vienā rokā tur krūku, otrā – zāļu saišķi. Krūkā atrodas Soma, dievišķais nektārs, kas dod atjaunināšanos un apskurbumu. Zāļu saišķis norāda uz dziedniecību. (2) Šiva. Augstākajā līmenī Šatabhiša ir zem Šivas jurisdikcijas, visu askētu dieva. Tā rezultātā Šatabhiša nes sevī Šivas mistisko, vērojošo, askētisko un izbeidzošo (izsķīdinošo, likvidējošo) dabu. Simbols – tukšs aplis. Tas ir kā maģisks apaļš amulets vai bezgalīgas radīšanas aplis, sākums un beigas, bezgalība utt. Šatabhiša tādejādi saistīta ar noslēpumainību, noslēpumiem, noslēpumu glabāšanu. Šakti – dziedināšanas spēja, te izpaužas 100 ārstu ideja. Daba – kustīgā. Pārvaldošā graha – Ra.
Šatru – sk.grahu attiecības
Saubhagja – Ceturtā no 27 jogām (Čandra jogām). Tās pārvaldnieks – Sk. Pilnībā labvēlīga.
Siddha – Divdesmitpirmā no 27 jogām (Čandra jogām). Tās pārvaldnieks – Ke. Pilnībā labvēlīga.
Siddhi – Sešpadsmitā no 27 jogām (Čandra jogām). Tās pārvaldnieks – Ma. Pilnībā labvēlīga.
Signifikators – graha, kas apzīmē noteiktas bhavas (horoskopa mājas) darbības sfēru. Apskatot noteiktu jautājumu, tiek analizēta gan attiecīgā bhava, gan tās signifikators. Piemēram, apskatot jautājumu saistītus ar cilvēka ķermeni, veselību utml, apskata, gan horoskopa 1.bhavu jeb Lagnu, kā arī Sūrju, jo Sy ir 1.bhavas signifikators. Vienai bhavai var būt vairākas grahas signifikatori, piemēram, 10.bhavas signifikators ir gan Gu, gan Bu, gan Sy. Tāpat arī viena graha var būt vairāku bhavu signifikators, piemēram, Gu ir 2, 5, 9, 10.bhavas signifikators.
Simha – horoskopa piektais zvaigznājs (rietumu astroloģijā saukts Lauva). Tā pārvaldošā graha – Sy.
Šiva – Divdesmitā no 27 jogām (Čandra jogām). Tās pārvaldnieks – Bu. Pilnībā labvēlīga.
Skorpions – sk.Vriščika.
Soma – sk.Čandra.
Šobhana – Piektā no 27 jogām (Čandra jogām). Tās pārvaldnieks – Sy. Pilnībā labvēlīga.
Šravana – divdesmit otrā no 27 nakšatrām (zvaigžņu kopām). Tās deva – Višnu, uzturošais trīsvienības posms. Šravana ievieš kārtību caur taktu un gudrību un arī visos citos veidos. Tas ļauj uzklausīt, uztvert un apsvērt radušās problēmas un risinājumus. Višnu Šravanai piešķir nesteidzīgumu, ļauj nogaidīt līdz pienāk īstais laiks. Caur Višnu Šravanai ir saistība ar Sarasvati (Višnu sievu), kas Šravanai piešķir valodu, mūzikas un stila iemaņas, un vispār izglītības lietas kā tādas. Šravanas simbols ir Auss – komunikācija ar uzsvaru uz klausīšanos kā runāšanu. Tās šakti – Savienošana (dažādu lietu), komunikācija. Daba – kustīgā. Nakšatra veicina ceļošanu, pārsvarā saistītu ar darbu, komandējumi. Darbs saistīts ar lekcijām un apmācību. Pārvaldošā graha – Ch.
Šravana – piektais lunārais mēnesis.
Sthira (jeb Šthira) nakšatra – sk. Nakšatru daba.
Strēlnieks – sk.Dhanu.
Šthira (jeb Sthira) nakšatra – sk. Nakšatru daba.
Šthira raši – fiksētie (nekustīgie) zvaigznāji. Grahas šajos zvaigznājos iegūst stabilitāti, konservatīvismu, mazkustīgumu. Šthira raši ir katrs ceturtais zvaigznājs skaitot no Vrišabhas: Vrišabha, Simha, Vriščika un Kumbha.
Šubha – Divdesmit trešā no 27 jogām (Čandra jogām). Tās pārvaldnieks – Sy. Pilnībā labvēlīga.
Sukarma – Septītā no 27 jogām (Čandra jogām). Tās pārvaldnieks – Ma. Pilnībā labvēlīga.
Šukla – Divdesmit ceturtā no 27 jogām (Čandra jogām). Tās pārvaldnieks – Ch. Pilnībā labvēlīga.
Šukla pakša – augoša mēness fāze, kas sākas ar pirmo lunāro dienu uzreiz pēc jauna (tukša) mēness (Amavasja) un noslēdzas ar pilnmēnesi (Purnima). Muhurtā augoša mēness fāze kopumā tiek uzskatīta par labvēlīgu. Šukla pakša sastāv no 15 augoša mēness lunārajām dienām (tithi). Šis laiks ir piemērotāks darbībām, kas vērstas „uz āru”, sabiedriska rakstura. Sk.arī – Pakša. Sk.arī – Krišna pakša.
Šukra – viena no deviņām grahām, kuras fiziskais ķermenis ir planēta Venēra. Venēra pārvalda Vrišabha un Tula zvaigznājus. Muhurtā Šukra uzskatāms par otro spēcīgāko labvēli (aiz Guru). Labvēlīgākais stāvoklis muhurtā Šukram ir kendras un trikonas. Šukra apzīmē skaistumu, greznumlietas, ģimenes dzīvi, laulāto un seksuālo partneri.
Šukravar – piektdiena. Šo dienu pārvalda graha – Sk.
Šūla – Devītā no 27 jogām (Čandra jogām). Tās pārvaldnieks – Gu. Nelabvēlīga pirmās 2 st.
Summētās attiecības – sk.grahu attiecības.
Sūrja – viena no deviņām grahām, kuras fiziskais ķermenis ir Saule. Sūrja pārvalda Simha zvaigznāju. Muhurtā Sūrja uzskatāms par kaitnieku (lai arī ne to smagāko), taču tā kā Sūrja piedalās lielākajā vairumā muhurtas parametru veidošanā, tad Sūrja vienlaicīgi tiek uzskatīts par īpašu grahu. Labvēlīgākais stāvoklis muhurtā Sūrjam ir upačaija bhavas (3., 6.un 11.bhava), jo īpaši 11.bhava (Sūrjas atrašanās 11.bhavā no muhurtas Lagnas neitralizē daudzas muhurtas došas). Sūrja apzīmē valdnieku (valsts varu), tēvu, priekšniecību, garīgo pasauli.
Sūrjavar – svētdiena. Šo dienu pārvalda graha – Sy.
Svakšetra – „sva” – savs, „kšetra” – māja. ļoti labvēlīgs grahas stāvoklis – kad tā atrodas savā pārvaldītajā mājā. Sūrjam un Čandram katram ir viena māja. Budham, Šukram, Mangalam un Šani katram ir divas mājas. Sy – Simhā, Ch – Karkā, Ma – Mešā un Vriščikā, Bu – Mithunā un Kanjā, Gu – Dhanu un Minā, Sk – Vrišabhā un Tulā, Sa – Makarā un Kumbhā. Rāhu un Ketu nav viennozīmīgi skaidra svakšetra stāvokļa. Vairums avotu nosliecas, ka Ra svakšetra ir Kumbhā.
Svara – gaisa plūsma caur vienu no nāsīm, kas faktiski attēlo enerģētisko plūsmu pa nadi (enerģētiskajiem kanāliem). Pārbaudīt, kura svara (enerģētiskā plūsma) ir aktivizēta attiecīgajā brīdī var vienkārši pārliecinoties, kura nāss ir vairāk atvērta, papūšot ārā gaisu pa vienu un otru nāsi. Katrs no diviem enerģētiskajiem kanāliem (ida un pingala) beidzas pie attiecīgi kreisās un labās nāss. Tā kā cilvēka enerģētika ir cieši saistīta ar elpošanu un gaisa plūsmu ķermenī, tad ar gaisa plūsmas palīdzību, mēs varam noteikt savu enerģētisko noslieci attiecīgajā brīdī.
Svari – sk.Tula.
Svati – piecpadsmitā no 27 nakšatrām (zvaigžņu kopām). Tās devas ir – (1) Vaiju, kas nozīmē kustību un pārmaiņas. Cilvēciskā un sociālā plānā Vaiju īpašības izpaužas caur Vaiju dēlu Hanumanu: spēks, morāle, ētika, godīgums, atjautība, mērenība, savaldība, inteliģence, gudrība, lojalitāte, kalpošana bez ego dominances. Šīs visas īpašības var attiecināt arī uz Svati. (2) Svati saistīta ar Sarasvati, mūzikas un mācīšanās dievieti, tas saista Svati ar visa veida mācīšanos – materiālo, filozofisko un garīgo. Svati simbols ir auga dzinums plandošs vējā. Nemierīgums, spēja adaptēties, veiklība, klejošana ir Svati īpašības no šī simbola. Tiekšanās uz patstāvību un spēku, tāpat kā augs tiecas nostiprināties un augt. Vējš, kas planda augu nav vētra, bet patīkama brīze. Taču, ja nepieciešams Svati var pastiprināt savu vēju un piemērot spēku mērķu sasniegšanai. Svati otrs simbols ir Zobens. Arī izdīgušais augs var kļūt spēcīgs, arī ass kā žilete vai pat zobens. Svati trešais simbols ir korālis. Korālis aug pats no sevis, tāpat Svati radošums izceļas no viņas pašas. Svati šakti – izklīst kā vējam. Tas dot transformāciju. Tās daba – kustīgā. Pārvaldošā graha – Ra.