Rāhu un Ketu ir visspēcīgākās Grahas, un vēdiskajā tradīcijā zināšanas par tām vienmēr tika nodotas Šruti (mutiski). Fiziskajā plānā tās nepastāv – tās ir tikai Mēness (Čandras) orbītas un ekliptikas (Sūrjas ceļa) krustpunkti. Tomēr izpratne par to, kas ir Čājagrahas (ēnu planētas), ir viens no svarīgākajiem uzdevumiem Grahamitram (planētu draugam), jo Rāhu un Ketu sevī satur cilvēka dzīves galveno uzdevumu – tajās iemiesota galvenā Karmiskā programma.
Rāhu un Ketu tiek dēvētas par Dzīvības turētājām – tās ir viena no dziļākajām un noslēpumainākajām Džjotišvedas daļām, par kuru saglabājušās pavisam nedaudzas liecības. Šo Čājagrahu patieso būtību iespējams izprast tikai ar Daršanu (Darśana – “tiešais redzējums”, kas ļauj zināšanas ne tikai saprast, bet arī sajust).
Rāhu un Ketu jebkuros apstākļos pastiprina to Bhavu (mājas) ietekmi, kurā atrodas, jo tās ir Grahas, kas piešķir notikumiem papildu impulsu. Vēdiskajā astroloģijā Rāhu tiek saistīts ar Šani (Saturnu), bet Ketu – ar Mangalu (Marsu).
Ketu
Ketu ir līdzīgs Mangalam (Marsam) – pārvalda roku veiklību un manipulācijas.
Aktivitātes: imigrācija, svešas valstis un valodas; darbs ar alkoholu, indi un kaitīgām vielām; darbs ar plašu sabiedrību; garīgie meklējumi. Ketu akmens – kaķa acs.
Rāhu
Rāhu ir līdzīgs Šani (Saturnam) – arī saistīts ar roku veiklību un manipulācijām.
Aktivitātes: imigrācija, svešas valstis un valodas; darbs ar alkoholu, indi un kaitīgām vielām; darbs ar masām; okultisms un paranormālās parādības. Rāhu akmens – hesonīts.
Mīts par Rahu un Ketu
Rahu vārds pirmoreiz parādās Mahābhāratā, stāstā par Piena okeāna kulšanu, kurā meklēja Amritu – nemirstības eliksīru. Rāhu bija Danaavu Vipročitas dēls un viņa sievas Simhikas dēls, kā arī brālis Maijā-Danavai – dižam burvim, arhitektam un mistiķim.
Saskaņā ar leģendu, Dēvas un Rākšasi (Danaavi) bija Riši Kašjapas dēli, bet no dažādām sievām. Dēvas pārstāvēja garīgo zināšanu bagātību, bet Rākšasi – materiālo bagātību un fizisko spēku, un bieži vien tie bija iesaistīti maņu baudīšanā. Dažkārt Danaavi veica askēzes un guva svētību no Brahmas vai Šivas, pēc kā sākās karš ar Dēvām – viņi iebruka debesu mājvietās.
Dēvas, būdami vājāki, nolēma iegūt Amritu, lai kļūtu nemirstīgi. Tā atradās dziļi Piena okeānā, un to varēja iegūt tikai to kulstot. Lai to paveiktu, viņiem vajadzēja Danaavu palīdzību, kuri arī bija ieinteresēti nemirstībā. Danaavi piekrita, ja viņiem tiks dota daļa Amritas.
Kad Amrita tika iegūta, Višnu pieņēma skaistas meitenes Mohinī formu, lai dalītu eliksīru. Viņš apmānīja Danaavus, dodot tiem Varuni (alkoholisko dzērienu), bet Amritu – Dēvām. Danaavi, apžilbināti no Mohinī skaistuma, dzēra likieri un nepamanīja viltību.
Rahu, pamanot šo krāpšanu, izlēma apmānīt Dēvas: viņš pieņēma Dēvas izskatu un izdzēra Amritu. Sūrja un Čandra, atpazinuši Rāhu, ziņoja par to Višnu. Višnu acumirklī ar savu disku nogrieza Rāhu galvu. Galva tika iemesta debesīs un kliedza par taisnīgumu, bet ķermenis krita zemē, radot šausmas, purinot kalnus, gāžot kokus un salaužot salas.
Galva – Rahu un ķermenis – Ketu – abi jau bija saņēmuši Amritu un kļuva nemirstīgi. Tā Rāhu un Ketu, kas ir viena Danaava divas daļas, tika novietoti debesu sfērā 180 grādu attālumā viens no otra, lai tie nekad nevarētu atkalapvienoties.
Sakarā ar to, ka Sūrja un Čandra atklāja Rāhu, viņi kļuva viņa ienaidnieki. Kopš tā laika Rāhu un Ketu vienmēr cenšas “norīt” Sūrju un Čandru, kad tie tuvojas – tā rodas Saules un Mēness aptumsumi. Taču Rāham ir tikai galva – tāpēc gaismekļi izkļūst no viņa rīkles. Ketu, kuram nav galvas, arī nespēj tos noturēt – tie iziet cauri viņa kaklam. Tā kā viņi ir nemirstīgi, šī cīņa nekad nebeidzas.
Rāhu ir pazīstams kā Pūķa galva, Augošais (Ziemeļu) Mēness mezgls – punkts, kur Mēness orbīta šķērso ekliptiku no dienvidiem uz ziemeļiem.
Ketu ir Pūķa aste, kas saistīta ar komētām un meteorītiem, un ir Dilstošais (Dienvidu) Mēness mezgls.
Rāhu un Ketu nozīme
Rāhu pārstāv Prārabdha-karmu – spēku no pagātnes, kas ietekmē nākotni. Tā ir karma, no kuras gandrīz neiespējami izvairīties – tā dod dzīvei impulsu, kam nav iespējams pretoties. Viņš piešķir notikumiem un cilvēkiem milzīgu spēku ar saknēm pagātnes dzīvē. Tāpēc šiem notikumiem ir grūti pretoties vai tos mainīt.
Rāhu cilvēkam dod to, ko viņš vēlas, un arī to, ko viņš nevēlas – t.i., Prārabdha-karmu, kas šajā dzīvē izpaudīsies caur konkrētām Bhavām (dzīves jomām). Rāhu norāda uz nepabeigtiem uzdevumiem iepriekšējā iemiesojumā un liek tos pabeigt visspilgtākajos un reizēm visnepiemērotākajos brīžos.
Rāhu un Ketu ir visu mistisko parādību Karakas mūsu dzīvē. Šīs Čājagrahas pārvalda dziļos apziņas slāņus, un visas pārējās Grahas darbojas attiecībā pret Rāhu–Ketu asi, jo šīs ēnu Grahas pārraida enerģiju no augstākās pasaules. Vissvarīgākie notikumi notiek tajās Bhavās, kurās atrodas Rāhu un Ketu.
Ketu vēdiskajā mitoloģijā
Vēdiskajā mitoloģijā Ketu iemieso būtni ar ķermeni bez galvas – Rāhu apakšējo daļu, “pūķa asti”. Ketu numeroloģiskais simbols ir skaitlis 7.
Ketu ir nāvējošu šausmu iemiesojums. Viss, no kā cilvēki dzīvē baidās, atrodas Ketu pārvaldībā. Tā ir nāvējoša šausmu deva, kas atklāj mūsu absolūto bezspēcību.
Starp Rāhu un Ketu, abām ēnu planētām (Čājagrahām), ir būtiska atšķirība: Rāhu – tā ir galva bez ķermeņa, bet Ketu – ķermenis bez galvas. Tas nozīmē: Rāhu problēmas var izskaidrot (lai gan tās ir mistiskas, tās rodas no sagrozītas realitātes uztveres un apziņas stāvokļa), bet Ketu problēmas ir neizskaidrojamas un neatrisināmas, jo to patiesībā nemaz nav – tās ir ilūzijas, Māja.
Ketu būtību iespējams izprast tikai caur meditāciju, jo Ketu zināšanas ir zināšanas par pasaules iluzoro dabu visās tās izpausmēs. Ketu pārvalda visus mūsu dzīves ierobežojumus, kompleksus, stereotipus – visu to, kas mūs ierobežo, bet vienlaikus ir tikai ilūzijas, ko mēs barojam ar savu skatījumu uz dzīvi.
Tāpēc parasts cilvēks (ar materiālistisku domāšanu) nespēj pieņemt un saprast Ketu, jo Ketu darbojas caur mūsu iluzoro uztveri un uzskatiem par dzīvi. Vienīgie ceļi, kā saprast un apzināt Ketu, ir Dhyāna (meditācija) un astroloģiskās Upājas – jo parastais, loģiskais prāts nespēj uztvert “Bezgalvaino”.
Ketu ietekme dzīvē
Tajā Bhavā (mājā), kur atrodas Ketu, parasti nenotiek nekas labs. Šajā jomā cilvēkam dzīvē parasti ir vislielākās problēmas. Lielākās sāpes un ciešanas slēpjas tieši tur, kur cilvēkam ir lielākā ilūzija.
Cilvēks instinktīvi pieķeras kādai “savai patiesībai”, tikai tāpēc, ka zemapziņā jūt, cik ļoti viņš ir bezpalīdzīgs bez “sava gaismas zināšanu” koncepta. Bet šī “gaisma” ir tikai ilūzija, ko Ketu agri vai vēlu sagrauj.
Tāpēc cilvēks ar spēcīgu Ketu ietekmi savā horoskopā pats sev radīs problēmas, kas radīs jaunas ilūzijas, kuras gala rezultātā aizvedīs cilvēku pie Dieva.
Ketu uzdevums ir izrakt cilvēkam kapu, piespiest viņu ielūkoties tajā, izjust savas izpratnes aplamību, un atlaist to.
Ketu ir visstiprākā Prārabdha-karma cilvēka dzīvē, no kuras nav iespējams izvairīties. Tā vienmēr pienāk. Tāpēc Ketu pārvalda arī cilvēka nāvi, kas ir fiziskā ķermeņa ilūzijas iznīcināšana.
